Pages de Jean Kempf — Université Lumière - Lyon 2 — Département d'études du monde anglophone


Sommaire du site



M1  — HISTORIOGRAPHIE DES ETATS-UNIS



Le cours a pour objet d'analyser la construction de la société américaine à travers les modes et modalités d'écriture de son histoire (l'historiographie est en effet l'histoire de l'histoire). Nous travaillerons simultanément sur des questions de fond à partir du livre d'Antoine Prost, Douze leçons sur l'histoire (Seuil, coll. Points), que vous devrez acquérir et sur la naissance aux Etats-Unis de l'histoire "professionnelle", vers le dernier quart du XIXème siècle et ses développements jusqu'aux années 1950-60.


Les ressources pour votre approfondissement sont :
  • Une bonne histoire des Etats-Unis. Je conseille Maldwyn Jones, The Limits of Liberty (Oxford), mais d'autres sont possibles.
  • Les deux ouvrages suivants dont l'usage est chaudement recommandé :
    • Fohlen, Claude, Jean Heffer et François Weil, Canada et Etats-Unis depuis 1770 (Paris : PUF, 1997).
    • Heffer, Jean et François Weil, Chantiers d'histoire américaine (Paris : Belin, 1994).
  • Les ouvrages d'appoint suivants :
    • Foner, Eric (ed.), The New American History (Philadelphia : Temple University Press, 1990).
Examen :
  • [écrit] Examen terminal : commentaire d'un extrait de livre d'un historien (préface, passage significatif, etc.) qui fait apparaître le mode d'écriture de l'histoire et la méthode.
Programme 2016

13 septembre : Introduction to the study of history (historiography). The great moments in American historiography.

20 septembre : readings : Bernard Bailyn on the meaning of the word "history" ; Why and where historians disagree. Discussion on the readings. The great moments in American historiography (end). Please buy Antoine Prost, Douze leçons sur l'histoire (Seuil, coll. Points).

27 septembre :  Pre-professional history (Read the .pdf handout). Study carefully the following texts : John Hammond, "Leah & Rachel" ; Captain John Smith, "A Description of Virginia" ; Samuel Sewell, "Some few lines towards the description of the New Heaven" ; Cotton Mather, "Magnalia Christi Americana".

4 octobre : Analysis of Samuel Sewell's text on the notion of time. Follow up on the panorama of American historiography. Read this interview of a French historian. For October 13 read Antoine Prost, chap. 3 & 4.

11 octobre : Antoine Prost, chap. 3 & 4. Class discussion. Also read Fabrice à Waterloo.
For those of you interested in historiography, I recommend the following book : Ivan Jablonka, L’histoire est une littérature contemporaine : manifeste pour les sciences sociales (Seuil, 2014). You may also listen to his interview on France culture. His previous book, Histoire des grands-parents que je n'ai pas eus (Seuil, 2012), is also very much worth reading.

18 octobre :  Professional history. Read F.J. Turner, "The Significance of the Frontier in American History". Prepare a commentary ("how FJ Turner write the history of the United States") see also full version. Additional reading: R. Darnton, "How historians play God".

25 octobre : End of "The Significance of the Frontier".

8 novembre : Read Prost, ch 6 & 8. Progressive history. Prepare an analysis of Charles Beard, An Economic Interpretation of The American Constitution

15 novembre : suite Charles Beard, An Economic Interpretation of The American Constitution. Additional reading: P. M. Ahlbäck, "The Reader! The Reader!The Mimetic Challenge of Addressivity and Response in Historical Writing" and Charles Tilly, The Trouble with Stories (difficult).

22 novembre : Consensus history. Commentary of Daniel Boorstin, The Genius of American Politics
Additional reading: Charles Tilly, How and What Are Historians Doing.

29 novembre : Suite Boorstin.

6 décembre : Lire Prost ch 9, 10, 11 (pour discussion en cours). Commentary of the introduction to America as a Civilization by Max Lerner (read, analyze and be ready to present in class).





Me contacter, répondre, réagir, ajouter des éléments